Thursday 16 February 2012

Bila Allah menduga kita...


Assalamualaikum...
dan salam sejahtera... ceh2 macam nak berucap plak kan. Bila Tuhan menduga kita? Apa pandangan kalian? Tetapi bagi saya, Tuhan itu sayangkan saya, sebab itu lah Dia menduga hamba-hambanya untuk menguji kemampuan hamba-hambanya untuk menghadapi dugaan dalam kehidupan ini. 

Setiap hamba-hambanya di berikan berbagai-bagai ujian yang berbeza dalam kehidupan ini. Ada yang mampu menghadapinya dan tak kurang juga rebah di tengah jalan sebelum berjuang. Namun terpulang pada diri kita sendiri macam mana kita hendak menghadapi ujian itu. Selagi kita berpegang teguh pada ajaran Agama kita iaitu Islam. insyaAllah, kita mampu hadapinya.

Kita pernah mendengar dan menyetahuinya tentang firman Allah S.W.T, iaitu " Dia akan memberi ujian yang mampu untuk hamba-hambanya hadapi" . InsyaAllah.  Kadangkala ujian yang datang terlalu berat dan tidak terduga. Diri kita seolah-olah tidak sanggup menanggungnya. Dan kita mudah berputus asa. Namun bagi saya, ujian itu mematang kan diri kita. Mengajar kita erti kehidupan. Kita akan terasa bebanan yang mungkin sangat berat, namum andainya ujian itu adalah untuk kebaikan kita, saya percaya, pasti ada hikmah pada setiap ujian itu.

Dalam buku tersebut menyatakan bahawa "Hidup ini umpama dua permukaan duit syiling yang mana satunya berupa dugaan manakala yang lainnya berupa nikmat dan apabila duit syiling dilambungkan ke udara, lalu jatuh dan anda tidak tahu sama ada anda akan mendapat muka atau ekor. Ada ketikanya anda mendapat masalah yang tidak menyenangkan tapi pada waktu yang lain anda mendapat perkara yang positif dan menyenangkan. Anda tidak pernah tahu apa yang bakal terjadi pada masa depan. Anda mesti tahu apa yang anda lakukan di saat dugaan menimpa atau di saat menerima nikmat. Kita selalu berada dalam salah satu dari dua bentuk persoalan ini, sama ada susah atau senang, sedih atau bahagia. Inilah yang terjadi dalam kehidupan kita. Hidup ini umpama lembah dan bukit yang terhampar  di hadapan kita, jalan yang naik dan turun. Hidup ini tidak pernah terlalu sempurna sehingga kita selalu berada di atas, tidak pernah terlalu sempurna sehingga menawarkan jalan yang rata tanpa lubang sama sekali. Namun hidup jugak tidak pernah terlalu buruk sehingga menenggelamkan seseorang terus menerus di dasar jurang kehidupan".




No comments:

Post a Comment